Digitala verktyg i skolan

Regeringen har förslag på att minska användningen av digitala verktyg i skolan. Genast börjar kritikerna gnissla tänder: Vi lever i en digital värld. Vi måste förbereda eleverna för framtiden. Gå tillbaka till papper och penna är en "snabb och populistisk lösning".

Förmodligen har dessa kritiker inte en aning om hur mycket datorn används på rutin i skolan. Allt ska finnas på datorn, alla uppgifter och all information. Denna låsning till datorn gör att massor av lektionstid går åt till att hantera oladdade, glömda och trasiga datorer, blixtutskrifter av papper som kompensation, letande efter pennor och sudd och ändå få allt material samlat på olika ställen.

Elever anser sig själva vara mycket bra på att använda datorer, söka information och så vidare. I själva verket känner de inte skillnad på en sökmotor och en webbsida, har ingen aning om vilka sökord de ska använda, och är inte bara okunniga om vilken träff de ska välja, utan vet inte ens att det finns ett val.

För att förbereda eleverna för en digital värld kan vi inte bara dela ut datorer och säga: Använd dem! Det är som att ge papper och penna till en förstaklassare och säga: Skriv! Du kommer att bli bättre på skrivande ju mer du skriver. Vart tog lektionerna i datakunskap vägen? Tror man att evolutionen har kommit så långt på så kort tid att barn idag föds med mer datakunskaper än vad folk i min generation gjorde?

Visst kan man lägga uppgifter på datorn, men ska man lära sig något om datorer måste man ha riktade uppgifter som lägger fokus på inlärning av datorhantering. Googla på ett ord, skriv ner de tre första träffarna, gå in på webbsidorna och kolla vad du har fått för träffar. Fundera på varför du fick just de träffarna? Kan det bero på vad du har sökt på tidigare? Vad andra har sökt på tidigare? Hur mycket de har betalat google för att synas först? Vilken borde du välja och varför?

Material om detta finns på skolverket. Om man vet vad man ska söka på och söker på det. Vanlig källkritik anses vara viktig nu när man får så mycket information, men det här är något annat och borde också ingå mycket mer än det gör i skolan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig

Trebarnsmamma, naturvetare på jobbet och kulturvetare på fritiden. Intressen: friluftsliv och resor, folkmusik och kulturhistoria, opera och teater.