Förslag på svar på fråga 5

1. Mycket av den undervisning som har hög effekt enligt Hattie (2012), såsom att tillverka och utvärdera blanketter och videoanalyser för självskattningar av elever och lärare, formativ bedömning, återkoppling och relation lärare-elev, kostar pengar i form av lärartid. För att skapa ett optimalt klassrumsklimat där frågor och misslyckanden välkomnas, så att misstag kan utnyttjas till att bygga ny kunskap (Hattie, 2012, s. 79) behövs det ett relationsbaserat förtroende mellan lärare och elev. (Hattie, 2012, s. 46 och 99) Att lära känna varje elev kostar lärartid, men att undvika etiketter och förutfattade meningar om eleverna (Hattie, 2012, s. 112) kostar i sig inget. För att komma dit krävs emellertid ofta att lärare och elever arbetar med värdegrund och attityder i skolan. Det går dock att hitta effektiva metoder som inte kostar så mycket pengar.

Framför allt är det effektivt om skolan satsar på att eleverna kan hantera språket väl, att ha god ordförståelse, läsförståelse, begreppsförståelse, och kunna uttrycka sig genom skrift (Hattie, 2012, s. 81). Eftersom det lönar sig för den övriga undervisningen kan mycket av det rymmas inom flera ämnens undervisningstid. Effektiv undervisning kan också uppnås genom att lärare väljer undervisningssätt enligt nedan.

2. Läraren spelar förvisso en stor roll för lärandet. Men fler lärare blir inte automatiskt bättre lärare. Lärarens trovärdighet, tydlighet och pedagogiska kompetens är mycket effektiv, och om fler lärare även betyder sämre lärare i genomsnitt kommer det inte bli någon förbättring. Utan att ändra på antalet lärare kan vissa undervisningsmetoder väljas som har högre effekt för inlärningen.

Det mest kostnadseffektiva är att ha tydliga mål (Hattie, 2012, s.72) och höga förväntningar (Hattie, 2012, s. 47) på eleverna. Att anpassa förväntningarna efter varje elev kräver att läraren sätter sig in i varje elevs lärande och det går inte utan att öka antalet lärare, men att ha jämnt höga förväntningar fungerar. Att variera undervisningen så att fler sidor hos eleverna gynnas och ge dem en fullständigare bild av kunskapsstoffet (Hattie, 2012, s. 138) är ett till exempel på hur en lärare kan effektivisera sin undervisning.

Att använda sig av instuderingsfrågor och hemläxor har måttlig effekt men ger inget merarbete för läraren. Prov har måttlig effekt och kräver planering och rättning, men övningsprov med korta svar ger tillräcklig effekt för insatsen. (Hattie, 2012, s. 116) Förståelsekontroll är ett sätt att ge eleverna återkoppling, vilket är effektivt enligt Hattie (s. 157) utan att ta så mycket lärartid.

Emmert och Evertsson (2013, s. 105) ger flera förslag på hur förståelsekontroll kan ske, framför allt summativ, men även någon sorts formativ återkoppling på klassnivå, genom att kolla klassens utgångsläge i början av lektionen, med hjälp av enkla frågor och svar, och återkoppla på kunskapshöjningen i slutet av lektionen. Det kan göras enskilt eller i smågrupper.

Andra sätt att kolla kunskapsinhämtning är att recitera huvudpunkter högt, att ställa en fråga med svarsalternativ som eleverna får ”rösta” på genom handuppräckning, eller gå runt och kolla och hjälpa när de löser uppgifter.

 

 

Klassrumsdiskussion har stor effekt. (Hattie, s. 172) Läraren behöver då ställa meningsfulla frågor som leder till dialog mellan eleverna, så att de lyssnar till varandra och inte till läraren. Då lär de sig att värdera händelser, ämnen och resultat av sitt arbete. (Emmer & Evertsson, s. 92-93.) Det här utvecklar elevernas förmåga att lyssna och deras öppenhet för skiljaktigheter, så jag undrar hur stora klasser det fungerar i. Om de nu skulle främja det metakognitiva tänkandet också, så eleverna lär sig hur deras hjärna lär sig och hur de tänker, så är det ännu bättre. (Hattie,2012 s. 129)

3. Det går inte att säga om grupparbeten är bra eller dåligt eftersom allt beror på kvaliteten på genomförandet. I medeltal verkar det fungera bra eftersom det har hög effekt enligt Hattie. Grupparbeten ingår i fostransuppdraget, och stärker de sociala färdigheterna. De bidrar också till variation i inlärningen.

4. Elevkontroll över lärandet fungerar inte särskilt bra. Visserligen hävdas att eleverna själva ska hitta kunskapen genom att vilja fylla sin kunskapslucka (Hattie, 2012, s. 127), men det måste ske under lärarens kontroll. Enligt både Emmer och Evertson (2013,s. 92) och Hattie (2012, s. 107) passar katederundervisning bäst när nytt material ska presenteras. Då kan läraren hjälpa eleverna att utveckla begrepp och analysera problemlösning genom beskrivningar och demonstrationer. På så sätt kan eleverna tillägna sig grundkunskaper som de kan använda för att fråga, lyssna, tänka kritiskt för att lära sig att behärska sina färdigheter.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig

Trebarnsmamma, naturvetare på jobbet och kulturvetare på fritiden. Intressen: friluftsliv och resor, folkmusik och kulturhistoria, opera och teater.