Att planera och genomföra en lektion


Dokumentation av minilektion


Planering

Jag höll en laborationsgenomgång för en tredjeklass i biologi på gymnasiets naturvetenskapliga program. Jag avsåg att börja med en teoretisk genomgång om osmos, som ska exemplifieras med rödbetsceller lagda i olika koncentration saltlösning. Detta följs av en praktisk genomgång av laborationen; beredning av lösningar, tillverkning av preparat, mikroskopering, och till sist skrivande av labrapport.

Eleverna förväntas ha grundläggande kunskaper i kemi och biologi eftersom de är sistaårselever i gymnasiet. De förväntas vid lektionens slut ha förvärvat kunskaper i hur osmos över cellmembran fungerar i växtceller. De förväntas även ha lärt sig tekniken att tillverka preparat och studera dem i mikroskop. Att tänka över vad eleverna kan innan och vad de förväntas nå för mål är viktigt enligt Hattie (2012, s. 59)

Att använda vardagliga saker som rödlök och salt och sätta in i ett vetenskapligt sammanhang gör kunskapsinhämtningen konkret och möjlig att greppa. Jag hoppas även på att väcka en nyfikenhet på hur vanliga matvaror kan kopplas till vetenskaplig teori. Hattie (2012, s. 59) pratar om kognitiv konflikt, en kunskapslucka som måste fyllas, och genom att observera praktiska resultat av en laboration uppstår en lucka som eleverna förhoppningsvis vill fylla genom att koppla observationerna till den teori som de just fått lära sig.

Genomförande av presentationen

Gunnarsson (2012, s. 90) talar om vikten att ha ett anslag, en intresseväckande inledning. Jag försökte i minilektion 1 att prata om hur rödlök användes i matlagning för att få en koppling till det vardagliga, men det kändes krystat, och det tyckte mina kursare i sin utvärdering också. Jag fick tipset att koppla det till något annat som har med osmos att göra, och funderade på om jag skulle ta upp varför man får skrynklig hud när man ligger i badet för länge, men det kändes också rätt krystat. Jag valde att stället koncentrera mig på vanliga rutiner som kan användas i början av lektionen, som att ställa mig framför eleverna och säga ”nu är klockan kvart över 10, nu börjar lektionen”, och ta närvaro. (Emmer & Evertson, 2013, s. 34.)

Jag började med att presentera upplägget för lektionen (Gunnarsson, 2012, s. 90) och nämnde vad eleverna förväntades ha gjort i slutet av lektionen. (Hattie, 2012, s. 72.) Efter det gick jag in på huvudpunkterna. De få punkter jag betonade starkt (Gunnarsson, 2012, s. 90) var vad osmos är, hur ett cellmembran ser ut, och hur det hänger ihop med vad som förväntas hända under laborationen. Sedan gick jag in på själva laborationen och förklarade hur den skulle gå till och berättade var materialet fanns. (Emmer & Evertson, 2013, s. 10.)

Genom att stanna upp och ställa frågor med jämna mellanrum kan jag dels återkalla uppmärksamheten, dels se att lärande har skett. Kontrollera lärandet (Hattie, 2012, s. 47) gör jag även genom att de i slutet av lektionen kommer att få skriva en labrapport som ska lämnas in.

De visuella verktyg jag använde var tavlan, eftersom jag förväntar mig att eleverna ska anteckna, och genom att det tar tid för mig att skriva så får de den tid de behöver för att skriva själva. Jag ritade mycket bilder för att eleverna, eftersom bildminnet anses vara bättre än textminnet. (Gunnarsson, 2012, s. 144)

Actio – verbal och icke-verbal kommunikation

Genom en bestämd men avslappnad hållning förmedlas signalen att läraren är en auktoritet värd att lyssna på. (Gunnarsson, 2012, s 176.) Om rösten varieras är det mer intressant för eleverna att lyssna, och genom gester och mimik förtydligas det. Lagom mycket ögonkontakt är viktigt, med hänsyn till elever som har svårt för ögonkontakt, och kulturella skillnader, men det viktigaste är att titta åt klassens håll och inte prata in i tavlan.

Reflektioner över kamraternas återkoppling

Mina kamrater tyckte att jag lyckades med att strukturera lektionen (Gunnarsson, 2012, s. 90), ha en bra och tydlig röst (Gunnarsson, 2012, s. 176) och att försäkra att lärande sker. (Hattie, 2012, s. 47.) De tyckte även att det fanns ett ethos (Gunnarsson, 2012, s. 68), att jag verkade trovärdig och kunnig om ämnet. Allt detta tyckte de att jag skulle behålla. Däremot tyckte de att anslaget var krystat och gav mig tips om att ändra det.

Under minilektion 2 fick jag endast kritik för min brist på engagemang. Det tolkar jag som att jag verkade för saklig och inte uttryckte någon pathos (Gunnarsson, 2012, s. 75). Jag väckte inga känslor hos eleverna, utan meddelade bara faktakunskaper och praktisk information.

VFU/framtid

Jag tror att det blir lättare att väcka känslor och engagemang, såsom genom intresseväckande inledningar, när det blir fler undervisningstimmar med eleverna. Att varje lektion stå och hitta på ett fantastiskt anslag, kopplat i aktuella händelser, personliga berättelser och passande citat tror jag är svårt. Givetvis kommer jag att söka i de topiker som Gunnarsson (2012, s. 38) nämner, som tankar, erfarenheter och media, och ta chansen att presentera detta stoff varje gång jag hittar det.

Källor

Emmer, Edmund T. och Evertson, Carolyn M. (2013). Classroom management for middle and high school teachers. Boston: Pearson.

Gunnarsson, Hans (2012). Lärarens retorik : - om tal och samtal i läraryrket. Stockholm: Liber.

Hattie, John A. (2012). Synligt lärande för lärare, Stockholm: Natur & Kultur.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig

Trebarnsmamma, naturvetare på jobbet och kulturvetare på fritiden. Intressen: friluftsliv och resor, folkmusik och kulturhistoria, opera och teater.