Förslag på svar på fråga 4

För att börja fundera på hur ett tal ska läggas upp är det bra att analysera talsituation och syfte (Gunnarsson, 2012, s.9). Det är alltså onsdagskväll i slutet av september. Av erfarenhet vet jag att folk i regel är trötta, stressade, ointresserade och skeptiskt avvaktande på liknande informationsmöten i skolan. Jag har dock förväntningen att de ska bli intresserade av ett väl hållet tal, i synnerhet som jag är först ut med min presentation. Syftet är att informera om mitt arbete med dokumentet som vi ska anta som värdegrunds- och likabehandlingsplan.

Jag ska hålla ett tal som är delvis informerande, delvis övertygande. I båda fallen är det viktigt att börja med ett intresseväckande anslag. (s. 90) Det ska anspela på ethos, min trovärdighet, och fånga publikens uppmärksamhet från början. Användbara anslag är att berätta en historia, en personlig berättelse eller en aktuell händelse. I den här situationen skulle det passa med en solskenshistoria om någon som blir mobbad men situationen löser sig. Sagor och barnböcker är exempel på välfyllda källor.

Därefter redogör jag för upplägget av talet. Jag börjar med bakgrunden till arbetet och vilka målsättningar vi hade, går vidare till hur det har utförts och presenterar sedan hur den resulterande planen ser ut och vad det kommer att innebära för de inblandade, däribland deltagarna på mötet. I avslutningen återkommer jag till hur vi har uppfyllt målen, i en klassisk cirkelkomposition. (s. 95) Allra sist är det viktigt att lämna med pathos, en känsla av stolthet för vår skola, som äntligen har tagit tag i värdegrundsarbetet, och ett hopp om att det här kommer att fungera och att skolan kan bli en förebild i samhället.

Enligt Gunnarsson (s. 47) kan målet med ett övertygande tal vara att entusiasmera, att få folk att ändra åsikt, uppfattning och attityd, och att få dem att handla. Eftersom jag av erfarenhet tror att min publik kommer att vara skeptiska till att det här verkligen kommer att göra någon nytta, är trötta på information om nya arbetssätt som kommer och går utan närmare påverkan, och inte har så mycket tid att handla i enlighet med dokumentet, måste jag påverka dem att acceptera dokumentet genom att förklara varför de borde ändra inställning till värdegrunds- och likabehandlingsarbetet och sitt ansvar och sin delaktighet, och visa respekt för dem och bekräfta att jag förstår att de misstror förändringarna.

Gunnarsson (s.51) skriver att en tveksam publik lyssnar på sunt förnufts-argument, som att det är förnuftigt att ha en värdegrunds- och likabehandlingsplan. Där kan jag använda logosargument som skollagen och FNs dokument om mänskliga rättigheter. Andra logosargument är statistik om genomförda program och deras effekt (s. 58)

Genom att visa tydliga och förklarande grafer, bilder och stödord i en powerpoint-presentation kan jag illustrera mitt tal och ge publiken en mer heltäckande bild av det jag säger. (s. 144ff) Det är även viktigt att tänka på kroppsspråket, så att det passar med vad jag säger och understryker det. Jag kan med fördel röra mig runt i salen och växla mellan powerpoint och något annat medium, någon gång under de femton minuterna jag har till mitt förfogande. (s. 169ff)

Den språkliga stilen påverkar publikens inställning. (s. 115) Ordval är viktigt och positivt klingande ord som heder, trygghet, nytta, hälsa är användbara. Jag bör vara noga tänka igenom vilka frågor som publiken kan tänkas ställa, så jag är förberedd på dem. En uppenbar fråga är varför det inte har funnits någon fungerande plan tidigare, och det måste jag bemöta redan i inledningen genom at förklara hur mycket vi har arbetat med denna plan nu.

De ethos-argument jag kan använda är att visa mig kunnig i ovanstående fakta och betona det gedigna bakgrundsarbete som vi har gjort, och ärlig, som även nämner motståndarsidans argument och försöker bemöta dessa. Ju mer positiva de förhoppningsvis blir kan jag börja bygga en vi-känsla som kämpar mot den gemensamma fienden otrygghet och kränkningar på skolan. (s. 68) Slutligen kan jag använda pathos-argument, som stolthet över både vår skola och vårt demokratiska samhälle, och ilska mot de som kränker andra. (s. 75)
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig

Trebarnsmamma, naturvetare på jobbet och kulturvetare på fritiden. Intressen: friluftsliv och resor, folkmusik och kulturhistoria, opera och teater.