Förslag på svar på fråga 3

Värdegrunden ska bygga på en vedertagen etisk bas. Det som står uttryckt i FNs allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna och Konvention om barnens rättigheter är de mest grundläggande föreskrifter som vi ska utgå ifrån. I FNs allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna (Artikel 1-2) står att alla människor är födda fria och lika i värde och rättigheter utan åtskillnad av något slag. I Konventionen om barnens rättigheter (Artikel 2-3) står att konventionsstaterna ska vidta åtgärder för att alla barn ska försäkras samma rättigheter utan åtskillnad, och skyddas från alla former av diskriminering.

Skolan är en myndighet som ska stå som en förebild i samhället. (Fjellström, 2006, s. 157) Den är obligatorisk och tillgänglig för alla, och ska så vara. (Konventionen om barnens rättigheter, Artikel 28.) Förutom det mest uppenbara, att skolan måste vara en trygg plats för alla elever, så är det väsentligt att arbeta med värdegrund och likabehandling i skolan för skolans trovärdighet. Det har stor betydelse för att främja etiskt-moraliskt handlande och fördjupa de demokratiska värderingar och den humanistiska samhällssyn som FNs dokument står för. (Fjellström, 2006, s 158.)

Skolpersonalen har en viktig roll i detta arbete. Eftersom alla berörs av skolan, som barn och i många fall även som föräldrar, så är det viktigt att de tar sitt ansvar som förebilder på allvar. (Fjellström, 2006, s. 152.) De ska både visa professionalism som ämbetspersoner och som fostrare av barnen och personligt engagemang för demokrati och humanism (Fjellström, 2006, s. 64-69). Thornberg (2013, s. 85) nämner både explicit och implicit värdepedagogik. Explicit handlar om regler och själva värdegrundsarbetet, och implicit handlar om att läraren ska vara en god rollfigur för eleverna.

Helt utan att lägga ned extra tid går det inte att utforma en värdegrunds- och likabehandlingsplan. Enligt min egen mening är det vansinne att ens tänka tanken på det inte får kosta i tid och pengar med tanke på ovanstående. Men jag ska försöka lägga upp en plan som går att genomföra med så litet resurser som möjligt.

I Skolverkets rapport om diskriminering finns en konkret plan för hur arbete mot kränkningar bör gå till, och det är den jag tänker utgå ifrån.

För det första ska det göras kartläggning av vilka normer och attityder som finns på skolan, för att på så sätt få en förståelse för hur elever behandlar varandra i olika situationer och på olika platser inom skolans område. Det ska ske genom att lärare håller samtal i klassen och gemensamt utformar enkäter efter det. En sammanställning om vilka attityder som finns och hur elever upplever trygghet i skolan ska göras. Därefter kan problem formuleras.

Det här måste alla lärare och personal i skolan delta i, och går det inte att få extratid finns inget annat att göra än att ta tiden från den sedvanliga undervisningen. Skolan ska inte bara lära ut kunskap, utan även förmedla och förankra demokratiska och människorättsliga värderingar. (Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmen 2011, Kap. 1, Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011, Kap. 1) Det går att med fördel integrera värdegrunds- och likabehandlingsarbetet i många undervisningsämnen.

Utifrån sammanställningen ska risker identifieras. En kartläggning ska göra om vilka platser och situationer på skolan som känns otrygga, och vilka attityder som kan utlösa diskriminering, kränkningar, mobbning och annat störande beteende.

När kartläggningen är gjord finns ska redskap utarbetas för att jobba med trygghet, ordningsregler och små förändringar i skolmiljön, och utvärdera vilka möjligheter som finns med de tillgängliga resurserna. Några exempel är att inrätta ett fungerande rastvaktsystem och göra det enklare att ha överblick över skolgården genom att klippa ned buskar och att initiera allmänna lekar där alla får vara med. För att lära eleverna att respektera varandras åsikter kan sokratiska samtal användas, med väl valda frågor, som eleverna kan ha olika åsikter om, men i största möjliga mån försöka undvika känsliga ämnen. Målen ska vara konkreta och lätta att följa.

Enligt skollagen 5 kap 3 § ska elever garanteras trygghet och studiero. Därför måste det finnas allmänna regler för uppförande i klassrummet. Lärare och skolledning får tillgripa disciplinära åtgärder enligt skollagen 6-22 §§, och även avstängning från gymnasieskolan om eleven kränker andra (17 §).

I mobbningssituationer ska skolan jobba med alla roller. Thornberg (2013, s. 273 ff) skriver om olika deltagarroller, där mobbare ofta är ledartyper med maktbegär och negativa känslor om andra, medan medlöpare ofta är osäkra och vill vinna fördelar genom att jämföra sig med den mobbade, som de betraktar som utanför gänget. Vidare finns det åskådare som inte gör något, ofta av rädsla att själv bli mobbade, och den mobbade, som ofta har lågt självförtroende och i många fall tror att det är deras öde att bli mobbade eftersom de är annorlunda.

Eleverna ska ha utrymme att fundera på hur de kan lösa situationen, skolan ska göra dem uppmärksamma på hur hierarkier fungerar och vad de kan göra med människor. De ska också ta itu med digitala kränkningar och göra eleverna uppmärksamma på hur de påverkar andra, hur de kan skada andra trots sin känsla av anonymitet.

Skolregler ska skrivas och vara lätta att få tag på. Ett tydligt system för hur upptäckt och anmälan ska gå till måste finnas. Det ska finnas en ansvarig person på skolan, som alla vänder sig till när det finns tecken på att någon bryter mot reglerna. Den ansvariga ska vara insatt i hur hen ska gå vidare med frågan, till inblandade, skolpersonal och i vissa fall högre instans. Hen ska också vara kunnig och ha tid att utföra grundlig dokumentation av fallet.

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig

Trebarnsmamma, naturvetare på jobbet och kulturvetare på fritiden. Intressen: friluftsliv och resor, folkmusik och kulturhistoria, opera och teater.