Jag höll i en lektion om växthuseffekten för en
åttondeklass. Eleverna hade lektionen innan sett en film, och jag hade ställt
några frågor till dem att tänka på under filmen. Jag började denna lektion med
att diskutera frågorna med dem. För diskussionen hade jag utgått från följande
punkter i det centrala innehållet i läroplanen för kemi årskurs 7-9: 1)
Människans användning av energi- och naturresurser lokalt och globalt samt vad
det innebär för en hållbar utveckling. 2) Aktuella samhällsfrågor som rör kemi.
3) Källkritisk granskning av information och argument som eleven möter i olika
källor och samhällsdiskussioner med koppling till kemi. Målet med lektionen var
att de skulle få förståelse för hur deras handlingar påverkar den globala
uppvärmningen.
Alldeles i början av lektionen ville ingen säga något,
och min lösning var att låta dem prata några minuter med varandra innan vi
började med klassdiskussionen, vilket visade sig vara väldigt effektivt. Det
blev en livlig och intressant diskussion med många olika åsikter om vad
eleverna kunde göra och vad de ville göra. Jag upplevde att mitt största
problem var att jag blev litet för engagerad och inte kunde stoppa i tid, och
det gick åt mer tid åt diskussionen än jag hade tänkt. När jag och min
handledare diskuterade det efteråt sa även hon att det är ett område jag bör
utveckla, eftersom lektionstiden en lärare har till förfogande är så kort att
den måste planeras bättre. Jag ska därför öva på att planera en bestämd tid för
diskussion och hålla mig strikt till den.
Min handledare tyckte att jag var en bra
diskussionsledare i övrigt, som har förmågan att hålla igång eleverna och
engagera åtminstone de flesta av dem, och hon sa att det märks att jag tycker
att det är kul att undervisa och att det är positivt för elevernas intresse för
ämnet.
En annan sak jag kan förbättra är att hitta ett sätt
att se alla elever i sådana här diskussioner, och inte bara de som räcker upp
handen. Såväl jag som handledaren och eleverna menade att jag missade ett par elever
som satt tysta, trots att jag försökte sprida ut frågorna och engagera dem som
inte ville prata. Men jag vill inte heller tvinga någon att prata. Några
förslag jag har är att kombinera en diskussion med en liten skrivuppgift, eller
ha längre par-/gruppdiskussioner där jag kan gå runt och lyssna och prata med
varje grupp.
Efter lektionen delade jag ut en enkät till eleverna
där de fick svara på vad de hade lärt sig, vad de tyckte bäst om och var jag
kunde förbättra. De svar jag fick stämde rätt väl överens med det jag och min
handledare tyckte. De flesta av eleverna upplevde sig ha lärt sig vad
växthuseffekten betyder. Några uttryckte att de gillade mitt engagemang, vilket
jag tycker är mycket positivt! Några tyckte dock som sagt att de inte fick den
uppmärksamhet de ville.
Både jag och min handledare tror att jag, när jag blir
en mer van lärare, och lär känna varje elev bättre, kommer att kunna lära mig
att fånga upp varje elev även i undervisning inför hela klassen. Den här gången
fick jag inte möjlighet att lära känna dem, eftersom alla grupper byttes mitt
under VFU-perioden, och jag bara fick 3 eller 4 lektioner med varje grupp.
Det mått jag har på om de kunde reflektera över vad de
kan göra och de vill göra för att minska den globala uppvärmningen är vad de sa
i diskussionen. Eftersom det kom förslag på åtgärder och åsikter om hur viktigt
eller oviktigt det är att utföra de åtgärderna, så bedömde jag att många av
eleverna uppnådde det målet. Det går naturligtvis att mäta på ett bättre sätt,
genom mer detaljerade frågor till eleverna, och hade jag planerat tiden bättre
hade det nog varit möjligt trots att tiden jag fick med eleverna var kort. Jag
ska därför utveckla min kunskapskontroll. De enklaste och minst tidskrävande sätten
är att ställa frågor med alternativ att visa på en powerpointpresentation och
låta dem svara genom handuppräckning, eller att låta dem svara på enkla frågor
med några ord på varsin miniwhiteboard.
Exempel på andra enkätsvar jag fick var att jag skrev
för långt ner på tavlan, använde för svåra ord och skämtade för litet. Det
första bedömer jag som en sak som är rätt lätt att lära sig om jag tänker litet
på det i framtiden. Det andra måste jag öva på, och tänka på att det finns
många ord inom kemi som inte är bekanta för alla. Det är viktigt att förklara
begrepp som jag tänker använda i diskussionen i början av lektionen. Det tredje
kan jag bara kommentera med att jag vet att humor kan vara ett bra sätt att
engagera elever, i synnerhet om lektionen blir lång och det är svårt att
behålla uppmärksamheten på uppgiften.
Jag tog till mig av kommentarerna till nästa lektion
med samma elever. Eftersom jag även hade samlat enkäter från en annan grupp,
som jag redan hade haft det nya lektionstemat med, så visste jag litet mer om
hur jag skulle lägga upp den här lektionen på ett bättre sätt. Jag
koncentrerade mig på att förklara begrepp och förklara uppgiften tydligt, och
den här gången fick jag möjlighet att gå runt och titta på hur alla löste
uppgiften, prata med alla, förklara för dem som inte förstod, och se att de
förstod, eftersom de satt parvis och byggde molekylmodeller och ritade
strukturer. Jag ser det som mycket värdefullt att prata med varje elev enskilt
eftersom det är svårare att göra det när jag står och föreläser eller leder
diskussioner, och det är en bra möjlighet att lära känna eleverna.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar