Reformationens förändring av utbildningen i Europa.

Reformationen innebar ett brott från den katolska kyrkan och dess utbildningsinstitutioner, klosterskolor och katedralskolor. Vid klosterskolorna hade det undervisats i klassiska ämnen enligt Trivium och Quadrivium, och vid domkapitens klosterskolor och domskolor framför allt latin och bibelläsning.

Klosterundervisningen försvann med klostren. Martin Luther ville att Guds ord skulle läras ut på folkens språk, så att alla och inte bara påven skulle kunna söka gud direkt. Därför behövde människor kunna läsa de nyöversatta biblarna och katekesen som spreds p.g.a. boktryckarkonsten. Både präster och adelsmän skulle utbildas, men andra fick sämre chanser. Adelskvinnorna miste också sin chans att gå i klosterskolorna, och började nu hemundervisas i stället.

Mer självständiga nationer började bildas, och den nationella kyrkan och statsmakten tog över undervisningen och spred läskunnighet och bibelkunskap. I Sverige skedde utbildningen i hemmen med assistans av klockaren, och prästen hade kontroll med husförhör.

Under renässansen, som i resten av Europa inleddes före reformationen, kom idéerna från antiken tillbaka, om aktiva medborgare som skulle bildas och utvecklas, vilket ledde till att fler universitet grundades för de rika männen. Bildningsresor skedde till olika delar av Europa, och Uppsala Universitet grundades. Vid reformationen föll dessa strukturer, Uppsala Universitet lades ned i ungefär 50 år. Även andra skolformer minskade i antal.

Under renässansen tävlade furstestater med varandra i krig och handel, och de uttrycker sin makt genom kultur, vetenskapen vid universiteten ifrågasätts och empiriska studier och upptäckter uppvärderas jämfört med teologi och filosofi. Reformationen innebar konfessionalisering, en enhetstanke med stat och kyrka i ett.

I den lärda skolan började förutom latin att läsas grekiska och hebreiska, eftersom de språken var viktigare än latin för att studera Bibelns originaltexter. präster utbildades där och vid utländska universitet, och utlandsresandet ökade på 1500-talet.

Erasmus av Rotterdam var pedagog och fokuserade på att inlärning sker genom övning, lust och tävlingslystnad. När skolsystemet byggdes upp i Sverige igen, när svenska kronan fått makten över svenska kyrkan, och hade inflytande över ekonomin, studerades Erasmus på försök. Skolan byggdes upp igen efter tyska förebilder, som Comenius pedagogiska tankar. han ville på 1600-talet ha en skola för alla, enligt vår moderna betydelse för alla. Han gav ut en bilderbok för att anpassa undervisningen till barnets nivå.

Källa:
Larsson, Esbjörn & Westberg, Johannes (2015), Utbildningshistoria: en introduktion, Lund: Studentlitteratur, kap 1-7, 9

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig

Trebarnsmamma, naturvetare på jobbet och kulturvetare på fritiden. Intressen: friluftsliv och resor, folkmusik och kulturhistoria, opera och teater.