Väderleksrapport

Som nybliven kvällskursmeteorologistudent ska jag observera molnen och vädret under två dagar och skriva en rapport om det. Just nu är det litet tråkigt eftersom det har legat ett högtryck stilla över Sverige en vecka och det har inte hänt så mycket. Jag har tittat på molnen, och det har legat ett täcke av skiktmoln (altostratus) eller dimmoln (stratus) på himlen. Det är litet svårt att se hur högt molnen ligger, men på satellitbilderna på SMHI.se har det sett ut att vara mest medelhöga moln, dvs altostratus, men ibland låga. Altostratus bildas genom långsam hävning av stora mängder luft och stratus genom avkylning av lägre luftskikt, eller nederbörd från altostratus. Ibland har det också funnits böljemoln (stratocumulus), som kan bildas under altostratus.

Nu kl 12 den 15/10 rör det på sig och stratocumulus kommer in. Temperaturen är 7,5 grader i i Uppsala och det ser ut på SMHI att det har kommit litet nederbörd lokalt i norra Uppland. Enligt Celsius blåser det litet mer nu, ca 5 m/s istället för 2-4 som de senaste dagarna. Vinden har ändrat riktning från nästan nordlig till ungefär östlig. Lufttryck ca 1030 hPa och fuktighet knappt 80%. Temperaturen har varit jämn och har varierat ca 2-4 grader mellan dag och natt, vilket den brukar vara när det är moln.

Jag såg på väderleksrapporten idag att högtrycket är på väg bort nordost och att det ska komma in en varmfront i början av nästa vecka. Jag väntar med spänning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig

Trebarnsmamma, naturvetare på jobbet och kulturvetare på fritiden. Intressen: friluftsliv och resor, folkmusik och kulturhistoria, opera och teater.