Högtrycket som ångrade sig

I går drog det stratocumulus (valkmoln) över himlen, tror jag. Jag tycker att det är mer stratuslikt på natten. I dag har det blivit mer altocumulus (böljemoln) och nu kl 16:58 dominerar stratocumulus. Jag undrar om det är litet cumulus (stackmoln) i nordost, varifrån nu de kommer. De brukar ju dyka upp när det är varmt på marken och luften stiger och kyls av i höjden, och det är det inte nu, så jag inbillar mig kanske i brist på omväxling.

Lufttrycket har fallit litet enligt Celsius, från 1030 till 1025 hPa och jag inväntar med spänning varmfronten, som dock enligt TV-vädret inte ser ut att komma över oss utan ligger stilla nånstans nere i Småland. Temperatur just nu 9 grader och 4 m/s sydlig vind. I Norge på yr.se säger de att högtrycket ångrade sig och blir kvar.

Högtryck på sommaren ger torrt och soligt väder, men på hösten med kallare luft har molnen svårt att lätta om de finns där, och det blir stabilt väder. (svt.se)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig

Trebarnsmamma, naturvetare på jobbet och kulturvetare på fritiden. Intressen: friluftsliv och resor, folkmusik och kulturhistoria, opera och teater.